Friday, April 19, 2024

Brains Hacks: Η Ψυχολογία στο Web Design

Good News

Vasia S.
Vasia S.
Υπεύθυνη διαχείρισης περιεχομένου του blog και των Social Media της Multihosting.

Στο παρελθόν, συντάξαμε ένα άρθρο σχετικά με την Ψυχολογία των χρωμάτων. Σήμερα, έχοντας εμβαθύνει ακόμη περισσότερο στην Ψυχολογία του επισκέπτη μιας ιστοσελίδας, σας παρουσιάζουμε και τους υπόλοιπους παράγοντες οι οποίοι μπορούν να διαμορφώσουν την πρώτη εντύπωση του επισκέπτη.

Με τον όρο “Ψυχολογία του Web Design”, αναφερόμαστε στα υποσυνείδητα μηνύματα που στέλνει η ιστοσελίδα στον εγκέφαλο του επισκέπτη. Τι είναι αυτό που κάνει μία ιστοσελίδα ελκυστική; Πως μπορούμε να εισέλθουμε στο μυαλό του επισκέπτη και να δημιουργήσουμε ένα αίσθημα οικειότητας και ασφάλειας, αντικρίζοντας την ιστοσελίδα μας;
Παρακάτω, σας παρουσίαζουμε κάποια συχνά τεχνάσματα που χρησιμοποιούνται ευρέως στον κόσμο του σχεδιασμού ιστοσελίδων, τα οποία και μπορείτε να  αξιοποιήσετε προς όφελος σας.

 
Μυαλό …Ένας οδικός χάρτης
Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τι επίδραση μπορεί να έχει μία ιστοσελίδα, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως λειτουργεί ο εγκέφαλος. Φυσικά, δεν χρειάζεται να γίνουμε γιατροί για να κατασκευάσουμε την τέλεια ιστοσελίδα, απλά να αποκτήσουμε μία γνώση του πως ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται την εμπειρία ως χρήσιμη. Σας ακούγεται αρκετά περίπλοκο; Πρόκειται για ένα μείγμα φιλοσοφίας και ψυχολογίας και ονομάζεται “neurodesign”. Ο όρος επινοήθηκε το 2012 και μας επιτρέπει να καθορίσουμε τι κάνει μια εμπειρία ενός πελάτη καλή ή κακή βάσει της αισθητικής.
 
Μία από τις βασικές αρχές του ανθρώπινου εγκεφάλου την οποία και μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στο web design είναι η ανάγκη για ταξινόμηση και αλληλουχία. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος, δημιουργεί σχήματα για να οργανώσει τις πληροφορίες. Χρησιμοποιεί, αυτό που αποκαλούμε “κανόνες του αντίχειρα” για να λύσει καθημερινά προβλήματα.
 
Δείτε για παράδειγμα την αναγνώριση προτύπων. Μόλις αντικρίσουμε ένα ερέθισμα, όπως μία αλλοιωμένη γραμμή κειμένου, μπορούμε σε γενικές γραμμές να συμπληρώσουμε τα κενά και να καταλάβουμε το κείμενο που λείπει. Αυτό συμβαίνει διότι ο εγκέφαλος είναι εκπαιδευμένος να αναγνωρίζει μοτίβα και να προσαρμόζεται σε αυτό που ήδη γνωρίζει. Πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την παραπάνω πληροφορία στον σχεδιασμό ιστοσελίδας; Οι χρήστες αισθάνονται ασφάλεια στις ιστοσελίδες που διατηρούν ιεραρχία. Για παράδειγμα, εάν είστε πωλητής λιανικής διακοσμητικών ειδών, οι κατηγορίες της ιστοσελίδας σας θα πρέπει να είναι κάπως έτσι: Αρχική > Γιορτές > Χριστούγεννα > Δέντρα και διακόσμηση
 
Αναγνώριση VS Ανάκληση
Έχετε αντικρίσει κάποιο άτομο τυχαία στον δρόμο, αναγνωρίζετε το πρόσωπο του αλλά σας είναι δύσκολο να θυμηθείτε το όνομα του. Η πρώτη διαδικασία είναι η αναγνώριση η δεύτερη περιλαμβάνει την ανάκληση. Η αναγνώριση αναφέρεται στην ικανότητα μας να “αναγνωρίσει” μία πληροφορία ενώ η ανάκτηση είναι η διαδικασία αναζήτησης λεπτομερειών στην μνήμη.
 
Η χρήση της αναγνώρισης στην ιστοσελίδα σας, κάνει πιο ευχάριστη την εμπειρία των καταναλωτών καθώς η διεπαφή σας κάνει ουσιαστικά την περισσότερη δουλειά γι’ εκείνους. Δείτε παρακάτω μερικά παραδείγματα που μερικές από τις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες χρησιμοποιούν την αναγνώριση στις διεπαφές τους:
 
1. Η Google βοηθά τις οδηγούμενες αναζητήσεις χρησιμοποιώντας μια λειτουργία αυτόματης συμπλήρωσης βασισμένης σε παλιότερες αναζητήσεις και στο ιστορικό περιήγησης.
2. Οι E – Commerce ιστοσελίδες (όπως το Amazon, το Target και το Walmart) δείχνουν στους πελάτες τις πιο πρόσφατες αναζητήσεις τους και ακόμα τους παρέχουν προτάσεις βασισμένες σε προηγούμενες θεάσεις τους.
 
Αξιοποιώντας τις βασικές οργανωτικές ικανότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου μπορούμε να δημιουργήσουμε μια φιλική εμπειρία για τους χρήστες.
 
Χτίζοντας την αισθητική στο Web Design.
Ο ορθός τρόπος χρήσης της αισθητικής είναι ένα θέμα συζήτησης από την εποχή ακόμα του Πλάτωνα, ο οποίος έχει γράψει τον δικό του τόμο πάνω στο θέμα και ο οποίος επίσης κατανοούσε την δύναμή της.
 
Χάρη στα βήματα της σύγχρονης ψυχολογίας, δεν υπάρχει πια η ανάγκη να αναλογιζόμαστε τι θεωρείται άραγε όμορφο έξω από μια φιλοσοφική αίθουσα, καθώς οι έρευνες μάς λένε ότι υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα τα οποία βρίσκει ευχάριστα ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Ας δούμε πώς συγκεκριμένα στοιχεία στο web design προκαλούν συναισθήματα και συνεισφέρουν σε μία θετική εμπειρία για τον χρήστη.
 
Χρώμα
Το χρώμα είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να προκαλέσουμε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα στον χρήστη. Αυτή η ιδέα δεν είναι τίποτα καινούργιο. Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι το χιούμορ επηρέαζε το σώμα και την προσωπικότητα.
 
Οι άνθρωποι που προτιμούσαν το κόκκινο χρώμα (όπως του αίματος) θεωρείτο ότι ήταν πιο ενεργητικοί και γενναίοι, και από εκεί είναι που πήραμε τον όρο “sanguine”, δηλαδή αισιόδοξος (εκτός από το πορφυρός ή κόκκινος σαν αίμα). Σε αντίθεση, όσοι προτιμούσαν το μαύρο θεωρείτο ότι ήταν απελπισμένοι, αποκαρδιωμένοι, και εκεί είναι από όπου προέρχεται ο όρος “melancholy”, δηλαδή μελαγχολία. Όσο εμείς μπορεί να έχουμε εξαντλήσει το χιούμορ μας ή τις θεραπείες με τις βδέλλες, η ψυχολογία ακόμη αποδεικνύει ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των χρωμάτων και των συναισθημάτων.
 
Μερικά από τα πιο συνηθισμένα χρώματα και το πώς τα χρησιμοποιούν σημαντικοί website developers προς όφελός τους φαίνονται εδώ:
1. Το κόκκινο είναι ενδεικτικό της ενέργειας, της ζωντάνιας και της νεότητας. Το CNN χρησιμοποιεί μία διεπαφή σε έντονο κόκκινο για να κάνει τους χρήστες τους να είναι σε επιφυλακή και έτοιμοι να διαβάσουν τα νέα.
2. Το ροζ φέρνει στο νου μια αίσθηση θηλυκότητας και απαλότητας, το οποίο ο κολοσσός των εσωρούχων Victoria’s Secret χρησιμοποιεί με σπουδαία αποτελέσματα.
3. Το πράσινο δίνει στους θεατές έναν αέρα αισιοδοξίας. Επίσης επειδή αποτελεί απόχρωση των φυτών, είναι ένα χρώμα που ενδείκνυται σε ιστοσελίδες με περιβαλλοντική χροιά όπως η ιστοσελίδα Treehugger.
4. Το μπλε φέρνει στην μνήμη μία αίσθηση αξιοπιστίας και ειλικρίνειας, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη ότι είναι η επιλογή του χρώματος από τον κολοσσό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης το Facebook.
 
Γραμματοσειρά
Ακόμα και κάτι πάρα πολύ απλό όπως η γραμματοσειρά που χρησιμοποιούμε μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία του χρήστη από την ιστοσελίδα μας. Οι γραμματοσειρές Serif για παράδειγμα (οι οποίες έχουν κάτι σαν ποδαράκι όπως και οι Times New Roman), δείχνουν κάτι παραδοσιακό και επαγγελματικό. Ειδησεογραφικά πρακτορεία όπως τα Detroit, Free Press και οι New York Times χρησιμοποιούν τις γραμματοσειρές Serif για να εκφράσουν βαρύτητα. Σε αντίθεση, οι γραμματοσειρές San Serif χρησιμοποιούνται για να για να φέρουν ένα αίσθημα νεωτερισμού. Οι γίγαντες της Σίλικον Βάλλεϋ όπως η Goοgle και η Apple χρησιμοποιούν την γραμματοσειρά San Serif για να εμφανίζεται στην τελευταία λέξη.
 
Το διάστημα μεταξύ των γραμμάτων είναι επίσης ένα θέμα στη σχεδίαση ιστοσελίδων. Αν τα γράμματα έχουν πολύ λίγο χώρο μεταξύ τους, δίνεται μια αίσθηση πυκνότητας και βάρους. Από την άλλη πλευρά, λέξεις με μεγάλα διαστήματα ανάμεσά τους δίνουν έναν αέρα εκκεντρικότητας. Είναι σημαντικό να πετυχαίνουμε μια ισορροπία μεταξύ του σωστού διαστήματος μεταξύ των γραμμάτων και του μεγέθους της γραμματοσειράς για να δώσουμε την εικόνα που θέλουμε.
 
Εικόνες
Οι περισσότερες κλισέ εκφράσεις είναι απλώς δηλώσεις της πραγματικότητας που χρησιμοποιούνται ευρέως. Έτσι η έκφραση “μία εικόνα αξίζει όσες χίλιες λέξεις” δεν αποτελεί εξαίρεση. Σκεφτείτε απλώς μια στιγμή που κατακλισθήκατε από συναισθήματα όταν είδατε μια φωτογραφία.
 
Είναι σημαντικό να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας τους τελικούς μας στόχους όταν συλλέγουμε τις εικόνες για την ιστοσελίδα μας. Μία ομάδα επαγγελματιών που πραγματοποιούν χειραψία πάνω από τα πρόχειρα χαρτιά τους, για παράδειγμα, θα δώσουν μια αίσθηση επαγγελματισμού και ικανότητας, ενώ η εικόνα ενός καρτούν θα εκφράσει την νεότητα και το χιούμορ.
 
Εφαρμόζοντας τις παραπάνω αρχές στην ιστοσελίδα σας
Πλέον, γνωρίζετε τις βασικές αρχές της ψυχολογίας στον σχεδιασμό ιστοσελίδων. Πώς μπορείτε να ενσωματώσετε αυτές τις στρατηγικές σχεδίασης στην ιστοσελίδα σας; εδώ είναι μερικές ιδέες:
 
1. Γνωρίστε το κυρίως κοινό σας. Ποιος αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών σας; είναι νεαρής ηλικίας ή ανήκει στην γενιά του ’50 ή του ’60;
2. Δημιουργήστε μια δημοσκόπηση που θα σας βοηθήσει να αναγνωρίσετε τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των πελατών σας. Με τις πληροφορίες που θα συλλέξετε, μπορείτε να εφαρμόσετε σχεδιαστικές αρχές.
 
Η χρήση της ψυχολογίας ως οδηγός στον σχεδιασμό της ιστοσελίδας σας, είναι ένας από τους πιο εύκολους τρόπους για να αυξήσετε την κίνηση  και να δώσετε ώθηση στις πλωλήσεις σας. Αν ακολουθήσετε αυτές τις βασικές αρχές, είναι πιθανό να εκπλαγείτε ευχάριστα από τα αποτελέσματα!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

- Advertisement -spot_img

Νέα άρθρα