Friday, April 26, 2024

Πως το Facebook διαλέγει ποιες αναρτήσεις θα δεις

Good News

Το Facebook δημοσίευσε ένα άρθρο που εξηγεί πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος ή πιο σωστά οι αλγόριθμοι που επιλέγουν, ταξινομούν και φιλτράρουν τι θα εμφανιστεί στο news feed σας.

Όμως, πως το Facebook διαλέγει ποιες αναρτήσεις θα δείτε;

Ο αλγόριθμος των Ενημερώσεων (ή News Feed στα αγγλικά) είναι ουσιαστικά ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που στηρίζεται στη μηχανική μάθηση για να κάνει… ταξινομήσεις.

Δεν είναι όμως ένας αλγόριθμος. Πρόκειται για έναν συνδυασμό πολλαπλών αλγορίθμων που λειτουργούν παράλληλα και σε διαφορετικές φάσεις.

Για παράδειγμα, ένας αλγόριθμος είναι υπεύθυνος για την επιλογή «υποψήφιων» αναρτήσεων για να εμφανίσουν στις Ενημερώσεις σας, άλλος αλγόριθμος για τον αποκλεισμό αναρτήσεων που περιέχουν ψευδείς πληροφορίες ή «ψαρεύουν» το cilck σας (clickbait), άλλος αλγόριθμος φροντίζει για την δημιουργία λιστών με φίλους σας με τους οποίους αλληλεπιδράτε ή θέματα (topics) τα οποία σας απασχολούν και συνηθίζετε να παρακολουθείτε.

Στη συνέχεια, αυτοί οι παράγοντες συνδυάζονται για να βαθμολογήσουν και να ταξινομήσουν τις αναρτήσεις που θα δείτε (ή δεν θα δείτε) στις Ενημερώσεις σας.

Όλα αυτά τα διαφορετικά επίπεδα «φιλτραρίσματος» χρησιμοποιούνται με σκοπό να προβλέψει το Facebook ποιες αναρτήσεις θα θεωρήσετε… ενδιαφέρουσες.

Σκοπός του συστήματος είναι να ταξινομήσει ποιες αναρτήσεις θα εμφανιστούν στις Ενημερώσεις, με ποια σειρά, και να διαλέξει εκείνο το περιεχόμενο με το οποίο είναι πιο πιθανό να αλληλεπιδράσετε.

Σύμφωνα με το Facebook, οι προβλέψεις αυτές βασίζονται σε μια πληθώρα παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων των σελίδων και προσώπων που ο χρήστης «ακολουθεί» ή έχει κάνει like ή έχει πρόσφατα αλληλεπιδράσει μαζί τους..

Το Facebook χρησιμοποιεί συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για να προβλέψει όλα αυτά τα διαφορετικά δεδομένα που θα σας «σερβίρει».

Για παράδειγμα, ένα μοντέλο προβλέπει σε ποιες αναρτήσεις θα πατήσετε like ενώ άλλο μοντέλο προσπαθεί να ξεχωρίσει τις αναρτήσεις εκείνες στις οποίες θα σχολιάσετε.

Κάθε ένας από τους προαναφερθέντες τύπους αλληλεπίδρασης θα λάβει τελικά έναν «βαθμό αξιολόγησης» και κατα συνέπεια θα βαθμολογηθεί και θα ταξινομηθεί.

Και δεν είναι λίγα τα κριτήρια που το Facebook χρησιμοποιεί: «Για κάθε χρήστη του Facebook, υπάρχουν χιλιάδες διαφορετικά κριτήρια τα οποία χρειάζεται να εξετάσουμε για να προβλέψουμε με επιτυχία τι καθείς εξ’ αυτών θέλει να δει στο feed του».

Για παράδειγμα, εάν μια ανάρτηση συνοδεύεται από μια πολύχρωμη εικόνα και ένα μέλος έχει ιστορικό αλληλεπίδρασης με αναρτήσεις με πολύχρωμες εικόνες, τότε αυτό θα καταταχθεί υψηλότερα. 

Εάν μια ανάρτηση συνοδεύεται από ένα βίντεο και σε κάποιον αρέσει να αλληλεπιδρά με video, τότε αυτό θα καταταχθεί υψηλότερα για αυτό το μέλος. 

Συνοψίζοντας, η διαδικασία αξιολόγησης ξεκινά με την επιλογή των υποψήφιων προς βαθμολόγηση αναρτήσεων από μία «δεξαμενή» που δημιουργείται από την τελευταία σύνδεση του χρήστη και έχει ισχύ έως τη στιγμή της επόμενης σύνδεσής του στο Facebook. 

Το Facebook δίνει ένα σχετικό παράδειγμα με έναν φανταστικό χαρακτήρα, τον Juan: 

«Το σύστημα χρειάζεται να βαθμολογήσει κάθε ανάρτηση σε μία πληθώρα διαφορετικών παραγόντων, όπως ο τύπος της ανάρτησης, η ομοιότητά της με άλλες και κατά πόσο η ανάρτηση ανταποκρίνεται στο προφίλ των αναρτήσεων με τις οποίες ο Juan αλληλεπιδρά. Για να υπολογίσουμε αυτά τα δεδομένα για περισσότερες από 1000 αναρτήσεις και για κάθε έναν χρήστη ξεχωριστά σε πραγματικό χρόνο (και είναι δισεκατομμύρια οι χρήστες), «τρέχουμε» αυτά τα μοντέλα παράλληλα σε πολλαπλά συστήματα που αποκαλούνται predictors».

Τα κριτήρια

Τα σχετικά κείμενα του Facebook μας δίνουν ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με τα κριτήρια (ranking signals) που χρησιμοποιεί το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο και τα οποία «ζυγίζονται» διαφορετικά από χρήστη σε χρήστη.

Όπου «ζυγίζονται» εννοούμε πως ένα κριτήριο μπορεί να έχει (και ενδεχομένως σίγουρα έχει) διαφορετική βαρύτητα για τον χρήστη Α και διαφορετική βαρύτητα για τον χρήστη Β. 

Αυτό που το Facebook αποκάλυψε είναι, ουσιαστικά, πως για ένα χρήστη, η πρόβλεψη ότι θα του αρέσει μία ανάρτηση μπορεί να έχει διαφορετική επιρροή ως προς το αν ή όχι η ανάρτηση θα αξιολογηθεί και κατά συνέπεια θα «βαθμολογηθεί».

Το Facebook αναφέρει, επίσης, χαρακτηριστικά: «Στην επόμενη φάση είναι το κυρίως σκορ, το σημείο στο οποίο λαμβάνει χώρα η μεγαλύτερη παραμετροποίηση. Εδώ, το σκορ της κάθε μίας ανάρτησης υπολογίζεται ανεξάρτητα και στη συνέχεια 500 διαφορετικές αναρτήσεις ταξινομούνται με βάση το σκορ τους. Για ορισμένες το σκορ μπορεί να είναι υψηλότερο για likes από ότι για σχόλια, αυτό συμβαίνει γιατί ορισμένοι άνθρωποι αρέσκονται να εκφράζουν την άποψή τους περισσότερο μέσω των likes και λιγότερο μέσω του σχολιασμού. Κάθε κίνηση στην οποία ο χρήστης σπανίως προβαίνει (για παράδειγμα μία πρόβλεψη για like η οποία είναι πολύ κοντά στο μηδέν) αυτόματα λαμβάνει ένα μηδενικό ρόλο στην βαθμολογήση καθώς η προβλεπόμενη αξία της είναι πολύ χαμηλή».

Τι σημαίνει αυτό; Για να μπορέσει κάποια ανάρτηση να κριθεί επιτυχημένη θα πρέπει να εμπνεύσει διαφορετικούς τύπους αλληλεπίδρασης σε κάθε χρήστη. 

Το τελευταίο βήμα σε όλη τη διαδικασία της επιλογής του «τι θα δείτε στην οθόνη σας» είναι η διαβεβαίωση πως θα υπάρχει ποικιλία στο τι θα εμφανιστεί στις Ενημερώσεις σας.

Αυτό για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ο χρήστης να αισθανθεί πως βλέπει διαρκώς το ίδιο περιεχόμενο.

Πολλαπλοί Προσωποποιημένοι Παράγοντες Βαθμολόγησης

Το Facebook σίγουρα δεν μας ενημέρωσε για όλα τα κριτήρια που χρησιμοποιεί για να βαθμολογήσει και να ταξινομήσει τα μηνύματα που θα εμφανιστούν στις Ενημερώσεις μας.

Μας έδωσε όμως μια αρκετά καλή εικόνα ως προς τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνει χώρα η διαδικασία ταξινόμησης και επιλογής του περιεχομένου καθώς και ποιοι τύποι συμπεριφοράς λαμβάνουν προτεραιότητα. 

Μάθαμε, τέλος, πως τα κριτήρια είναι δυναμικά και μπορούν να έχουν διαφορετική σημασία και ισχύ για τον κάθε χρήστη ξεχωριστά.

Συμφωνείτε με το πως το Facebook διαλέγει τι θα δείτε; Γράψτε μας στα σχόλια τις απόψεις σας.

 

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Όποιος έχει μιλήσει μπροστά από το κινητό του για κάτι και το έχει δει αμέσως μετά διαφήμιση στο Facebook αυτός ξέρει σίγουρα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

- Advertisement -spot_img

Νέα άρθρα